TIPS TIL LOGODESIGN
Stevnsdesigneren Christine Hansen

For virksomheder i Stevns, Faxe, Køge og omegn

Stevnsdesigneren Christine Hansen

Grafisk design & digital marketing

RING 40 94 49 91   

man-tors mellem 10-17 
eller send en mail

Tips til logodesign generelt

LOGODESIGN > Tips og tricks til logodesign

Et logo er en visuel repræsentant for virksomhedens vision, mission, produkt eller ydelse, og en vigtig del af virksomhedens samlede branding og image udadtil.


Et logo skal være...

  • PROFESSIONELT i sit format, vektoriseret så logoet kan op- og nedskaleres uden at miste kvalitet
  • APPELLERER til forskellige typer af kunder
  • UNIKT OG ORIGINALT i sit udtryk, så din virksomhed differentiere sig fra konkurrenter
  • ENKELT med få detaljer, hvor kun én historie fortælles
  • ENSARTET gennem hele logodesignet
  • FLEKSIBELT nok til at kunne lave variationer til brug i forskellige sammenhæng
  • HOLDBART mange år frem i tiden

 

Logoets fornemmeste opgave er at være let at genkende og nemt at huske, hvorfor logoet bør være enkelt i sit udtryk og samtidig varetage virksomheden i helhed.


Professionelt logo skal kunne op- og nedskaleres

Et logo skal kunne blæses op til butiksskilt lige såvel, som helt ned til et par cm til brug på eksempelvis en hjemmeside eller visitkort og stadig bevare enkelthed og genkendelighed.


Derfor er det vigtigt, at et logo er vektoriseret, som gør det muligt at skalere logoet op og ned uden at miste kvalitet. Det kan man ikke med logoer i formater som eksempelvis jpg, png eller bmp. En trykker vil stejle og sende dig hen til sådan en som mig, for at få logoet vektoriseret.


Enkelt i sit udtryk - fortæl kun én historie

Jeg har gennem min tid stødt på en enkelte virksomheder, der vil have, at deres logo skulle fortælle mangeartet historier. Men så smutter enkeltheden i logoet også fra kunden der skal se og forstå logoet.


Find ind til kernen i din virksomhed og fokuser samtidig på den brede kategori. På den led vil man sikre én samlet historie.


Eksempel 1:
En bager kan lave lagkager, rosinboller, kringler, muffins og tebirkes. Fælleskategorien kan så være "bage brød". Hvis der primært langes lagkager over disken, så kan kategorien måske være specifikt "lagkager".

Eksempel 2:
Et helt særligt autoværksted fikser racer- og veteranbiler. Fælleskategorien kan så være "fikse biler" eller "fikse andre typer biler".


Summa summarum: Et logo må kun fortælle én samlet historie ellers bliver det alt for svært for dine kunder at tyde, huske og genkende dit logo.


Farvehjulet er et stensikkert værktøj til valg af farver

Det er også vigtigt, at man har in mente, at mange farver og små detaljer kan gøre logoet dyrere at reproducere til visse medier (forestil dig brodering på tøj), - endnu en grund til at logoer i dag er enkle i deres udtryk kontrær i gamle dage på trykkerier.

Selve valget af farver spiller også ind. Logo kan være ensfarvet på hvid baggrund, men også på en anden farvet baggrund.

Vælger man, at et logo skal bestå af to farver, er komplimentær-farvehjulet et sikkert værktøj til farvevalg


Som udgangspunkt bestemmer man sig for en farve, hvorefter man vælger den anden farve, der optræder overfor. Eksempelvis er mørkelilla og orange en god farvekombination, mens blå sammen med grøn sjældent er (vælg da hellere limegrøn).

Komplimentærfarver er et sikkert farvevalg til logo

Man kan også vælge eksempelvis en himmelblå farve og tilsætte lidt hvid eller sort, så farve 2, er henholdvis lyseblå eller mørkeblå sammen med den himmelblå. Altså to farver, der eksisterer indenfor samme farveskala er en mulighed.


Udover farver, skal logoet helst også kunne gengives i sort/hvid eller gråtoner.

Et professionelt logodesign skal igennem forskellige tests

En vigtig disciplin i logodesign er også - at gøre prøve i forskellige størrelse og forskellige formater baseret på diverse medier - før man kan sige, at et logo er helt færdigt og klar til brug.


Derfor er det også vigtigt at vælge en korrekt skrifttype, der ikke kun passer til logoets tema men også kvalitetsmæssigt lever op til krav om læsbarhed. Den valgte skrifttype skal kunne tåle at blive minimeret uden at læsbarheden forsvinder.


Se Stevnsdesignerens designprocess

Se eksempler på logoer som Stevnsdesigneren har designet

Kontakt Stevnsdesigneren Christine Hansen

MAIL ch@stevnsdesigneren.dk

RING/SMS 40 944 991

Man-tors mell 10-16. Fredag telefonfri.

FB-BESKED Se Facebook-profil

Få hjælp til... 

... alle former for grafisk design som ny hjemmeside, redesign, opdatering i One.com-Webbuilder, SEO, sociale medier, online strategi, logo, visitkort, folder, illustrationer og rådgivning.

Se nyheder på Facebook eller nyheder her på hjemmesiden

Ophavsret ved Stevnsdesigneren Christine Hansen 2020